Thank you so much for following this blog

Thursday, July 1, 2010

Rupanya, ia sungguh bermakna..

Salam sejahtera everyone, good day ya

Hari ni bermula dengan aman, walaupun sangat sibuk dengan kerja-kerja yang tak pernah habis tapi alhamdullillah, zur boleh melakukannya satu demi satu mengikut aturan nya (skemanya ayat aku pagi ni..hehehe). Owh, tadi masa tengah sibuk checking all the documents on my table, i received one email yang agak menarik dan seronok untuk dikongsikan.

Selama ni, zur tahu bahawa setiap gerak geri dan bacaan dalam solat itu ada makna tersendiri tapi tak detail sangat (yes zuriati, itu tandanya ko kena pergi kelas fardhu ain balik...yes, i will). Okay friends, since sharing is caring, let's read this okay..

Dalam tidak sedar, setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami, sekadar menyebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima keampunan daripada Allah seperti membuka diri untuk merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil. Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,
Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya. Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..
Wajburnii (tutuplah aib-aibku)
Warfa'nii (angkatlah darjatku)
Warzuqnii (berilah aku rezeki)
Wahdinii (berilah aku petunjuk)
Wa'Aafinii (sihatkan aku)
Wa'fuannii (maafkan aku)
Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..
Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu tetapi tidak dengan sepenuh hati...maka terimakah doa kita oleh-Nya??

hmmmmm...

2 comments:

  1. comelnya... yea, mcm mana dengan org yang semayang mcm ayam patut makanan tu ek....ada org kata mengikut keyakinan sendiri. Yakin cara kita di terima Allah... tapi kalau makna pun x faham mcm mana tu... well..well..well

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget

Popular Posts