Thank you so much for following this blog

Monday, January 25, 2010

Live Well, Laugh Often and LOVE with all your HEART




Have you feel so down, so dissappointed with yourself? Or suddenly without any logic reasons, you feel so sad and lonely? Have you ever you need someone so much until you want to cry? Have you ever feel that you are a loser, useless and have no value to the person that you love the most? Or to your family? Or to your company? Or whoever that close or being around you everytime, everyday? Have your feel all these stupid and unrational feelings??? If yes, means you (and me) are having a very big problem.

I knew that sometimes it is very difficult to control and understand, unless it happened to you. If something that bad (or not good ??)  happen to you, although it is just a small matter like your love one didn't call or ignore you for few days, or your boss did not say thank you or appreciate your works, or your friend did not say hi or good morning to you, you easily feel down, feel like you are useless and unwelcome, feel like he/she doesn't love you anymore or whatever bad feeling towards other people or your environment. I think if you always feel like this, means you need help, it means you have to do something before it continuously ruin your life. 

Follow these steps, it might be works: Tell yourself that everything will be okay. Trust yourself, trust your heart, follow the instinct. Think positive, think positive more, try to be positive (in word, mind and action ya). The word : POSITIVE, always gave a good (and marvellous) impact on me. Well, at least it gave me a way to think and act rationally. Think..use your brain, be logical, tell yourself it's okay if someone ignore you, believe yourself that you did a very good job although your boss (or bossess) did not say anything about your works, be rational, smile...smile...and keep smiling, because trust me, it help you a lot.
Trust and believe in yourself, build and improve your confident level (how??), try to get your own satisfaction, quality always important than quality, be positive. Say hi to other people (although you never know their name but you always saw or meet them in the elevator every morning), don't forget your favorite perfume and put on a very light make-up (it will help you to build your self-confidence and self-esteem). Oh ya, sometimes, it's okay to break the rules (hahah...some people in my office are very happy with me because sometimes i like to break the rules and not follow the procedures, and guess what...we are a good friend now !!). Hmm, one more, manage your time, work hard is important but work smart is always compulsary. 

Last but not least, give time and space to yourself. If people ignore you, try get the way to improve the relationship but if he/she doesnt one, just ignore them. Love yourself, more than you love other people. Dont let them being your life's remote control.

Always remember, if sometimes somehow you feel so down, dont let it break your heart and control your life. Friends, LIFE MUST GO ON. Take it or leave it. You knew yourself, you knew what you want, listen to your heart, trust your instinct.
Live well, Laugh Often and Love with all your heart...



Wednesday, January 20, 2010

Maafkan mama..



Duhai anak, mengapa menangis
Duhai sayang, mengapa bersedih
Duhai manja, mengapa termenung
Sakitkah engkau, bimbangkah engkau
Tidur tak mahu, makannya sedikit sekali

Katakan pada mama apa isi hatimu
Luahkan segala yang sedang mengganggumu
Katakanlah apa yang merunsingkan kalbu
Nyatakan apa yang sedang berlegar di fikiranmu

Mama disini, mama akan selalu ada
Menghiburkan sayang di kala duka
Menjadi penawar tatkala sengsara
Menggembirakan manja tatkala hiba
Katakan sayang...katakan sahaja

Tangismu buat mama bersedih
Resahmu buat mama bermenung
Ketawalah sayang, ayuh ketawalah
Buangkan segala yang mengundang resah

Usahlah menangis, cukuplah bersedih
Hidup ini tidak selalunya senang
Hari-hari mu tidak akan selalu mudah
Tapi mama berjanji

Akan menjadikan setiap detik dalam hidupmu amat berharga
Mencipta saat-saat yang amat manis untuk dikenang
Biarlah mama fikirkan segala-galanya
Dan kamu, duhai anak,
Membesarlah dengan nakal dan sihat
Jadilah anak yang gembira, yang sentiasa tersenyum
Kerana senyummu...pengubat duka lara.

Maafkan mama, maafkan mama mu ini
Adakala teralpa, terlalu pentingkan diri sendiri
Maafkan mama, maafkan mama sekali lagi
Adakala tidak mampu memberikan apa yang kau ingini
Tapi sayang,
Mama berjanji, sayang akan sentiasa hero dan heroin hati mama
Buat selama-lamanya...









Sunday, January 17, 2010

Menghargai ciptaan Tuhan

Hmmm..

Salam sejahtera semua. Sebagai permulaan , aku nak kemukakan satu soalan panas: pernah tak korang rasa menyampah atau tak suka dengan seseorang hanya kerana kekurangan dia, tak kiralah dari segi fizikal atau sifat peribadinya??. Mesti pernah kan? Mesti ada, tolong jangan nak tipu, mesti ada jugak sekali-dua dalam hidup kita yang bila kita tengok sahaja orang tu, secara automatik terlintas dalam fikiran kita "eeii..tak sukanya dengan mamat ni", atau " eiiikk..mata dia juling la"..atau sebagainya. Mesti pernah terdetik di fikiran kita kan, benda-benda yang sebegini?


Inilah yang aku nak cerita sedikit, berkongsi pendapat dan pandangan dari aku yang tak seberapa dan tak juga sempurna ini. Harap-harap pandangan ini akan diambil kira dan dinilai dari sudut pandangan yang positif sebab tujuan ia ditulis bukan untuk mengundang kontroversi atau tunjuk pandai, cuma hanya berkongsi pendapat sahaja. Terpulang bagaimana anda semua mahu menerimanya...terpulang pada hati masing-masing.


Dalam dunia ni terdapat segelintir orang yang suka mencipta 'border' atau tembok di antara dirinya dengan manusia lain,mencipta kelas tersendiri hingga lupa bahawa manusia ini Allah ciptakan sama sahaja, punya beberapa perkara asas-tubuh, hati, perasaan dan juga AKAL. Mereka inilah yang apabila bertemu dengan seseorang atau sesuatu yang kurang menyenangkan, dengan mudah akan menunjukkan reaksi yang penuh penghinaan, sama ada dari segi tutur kata, mimik muka mahupun perasaan benci. Mereka lupa bahawa setiap manusia itu adalah satu unit yang unik dan tersendiri. Betapalah hodohnya mukanya, namun pasti...memang pasti ada kebaikan yang sukar dijangka oleh akal manusia, yang adakalanya tiada pada manusia yang dikatakan sempurna pada mata orang lain. Jangan dihina ciptaan tuhan, kerana setiap apa yang dianugerahkan oleh-Nya, ada tujuan,. fungsi dan peranan nya yang tersendiri.

Mari kita lihat lagi dari aspek kekurangan fizikal. Memang tiada manusia di muka bumi ini yang sempurna. Aku mahu kongsikan satu pendapat peribadi, yang dilalui dalam kehidupan seharian aku sendiri. Di office, bermacam manusia yang aku jumpa (itu baru di office tau). Yang iranian, chinese, indian, melayu, mat saleh jangan cakaplah. Ada yang hansome dan cantik-mata, hidung, bibir, kulit cerah, tinggi macam model, jalan pun confident je tapi sedikit gempal. ada yang sederhana- hidung kemek sikit, bibir nipis tapi matanya sangat galak dan cantik, ada yang hidung mancung tapi matanya sepet, ada mata bulat cantik tapi rendah pula..begitulah perumpamaan nya. Maksudnya, memang tiada yang sempurna. Mungkin ada yang boleh dikatakan 'hampir sempurna' tapi setakat ini, inilah pendapat aku secara peribadi.


Tapi apa hak kita untuk mengkritik, menilai orang lain? Adakah kita sempurna hingga kita berhak membuat penilaian terhadap apa yang dipunyai oleh orang lain? Siapa kita? Kita pun hanya manusia biasa..sama seperti mereka. Okaylah, maybelah boleh dikatakan kita bernasib baik jika dikategorikan sebagai tergolong dalam golongan yang boleh dikatakan cantik atau hansome, tapi memang itu semua tidak melayakkan kita untuk menilai orang lain. Apatah lagi jika hanya mengenali dia secara zahiriah, atau hanya selayang pandang. Hellooo...dari kita sibuk mengkritik orang lain, eloklah kita muhasabah diri kita sendiri. Bersyukur dengan apa yang diciptakan oleh tuhan, yang menjadikan diri kita sekarang dan mengkaji kekurangan diri, perbaikilah sebaik mungkin.

Maaflah, bukan emosional cuma ingin menyedarkan diri sendiri dan kawan-kawan yang terlalu leka dan suka membiarkan diri menambah dosa. Aku paling pantang kalau dengar orang yang suka mengkritik fizikal orang lain. Maaflah, memang tak boleh nak join, lebih baik buat perkara yang lebih berfaedah dan bermanfaat.

Ingat, janganlah menilai orang lain sehingga membawa kepada unsur-unsur penghinaan, kerana mereka tidak minta dilahirkan sedemikian. Jika kita rasakan -cth ye: mamat ni takdelah hansome sangat, cuba tengok dan renung matanya dalam-dalam (tapi jangan sampai jatuh cinta pulak...hehehe), kita akan tahu dan sedar bahawa dia mempunyai hati yang baik, atau jiwa yang tulus, ataupun sifat-sifat baik yang tak ada dalam diri kita.

Ingat, tiada yang sempurna, jadi belajarlah menghargai insan-insan lain,menerima mereka seadanya, faham bahawa mereka adalah manusia biasa, sama seperti kita semua, punya hati, punya perasaan.

Hargailah ciptaan tuhan....


Sunday, January 3, 2010

Selamat Hari Lahir, Anakku

Anakku, Muhammad Muqri, buah hati pengarang jantung aku baru je menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 4tahun. Tarikhnya: 28 Disember, lagi beberapa hari sebelum tahun baru. Seronok sangat, aku pula yang teruja nak menyambut hari jadi dia, bukan apa, niat hati nak buat kenduri kesyukuran sikit, bersyukur kerana aku berjaya melalui tahun 2009 dengan semangat yang kuat, penuh keyakinan daan selamat. Anak-anak pun membesar dengan sihat dan gembira, itupun dah cukup bagus untuk aku. Yelah, banyak sangat dugaannya, syukur kepada Allah diatas apa yang DIA berikan kepada aku.

Orang kata gambar tu lebih bermakna dari kata-kata. So nak cerita banyak pun tak guna, kita zasss ajerlah:


Juadah utama: sate dan meehoon sup...yummy!!

 
 Chocolate cake for birthday boy.... very simple tapi tersangat lah sedap




Kesukaan kanak-kanak..sekali-sekala tak apa kan..huhuhu



Tetamu VVIP ni...YB Datin Sri Oghee

 
Birthday boy...my hansome hero..



Happy birthday, sayang.



Meh mama tolong potongkan...yang lain2 tu, dah tak sabar2



Si adik...wahh...seronok dapat makan macam-macam..zara2

 
Birthday boy and mama...peace no war!!



Presents..from uncle and auntie...syoknya



Ini semua....AKU yang punya!!! hehehe



Tengok aksi si zara, tak mahu kalah tu..adeh!!



Game time..playing doh



Adoii...syoknya jadi budak2




Aksi si zara yang dah kebosanan dan mengantuk lah tu...hahaha..puteri hatiku






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget

Popular Posts