Thank you so much for following this blog

Monday, May 18, 2009

Inilah KEHIDUPAN

Sepanjang perjalanan ke office pagi ini, aku asyik berfikir. Betul ke, ada orang kata dunia ni tak adil buat mereka? Kalau betul, mesti ada sebabkan. Allah tak akan buat sesuatu itu melainkan ada hikmahnya. Kalau hidup kita penuh dengan kegembiraan, Allah nak tengok sebenarnya kita ni tahu bersyukur atau tak. Kalau hidup kita penuh dengan kedukaan, itu tandanya Allah sedang menduga kite. See..there always a reason.

Tapi persoalan nya setakat mana kesabaran kita nak menghadapi semua dugaan dan ujian-Nya. Adakah keimanan kita sekuat Sumaiyah? Adakah kepercayaan kita kepada Allah seteguh Rasulullah SAW? Adakah ketakwaan kita menyamai ketakwaan sahabat-sahabat Rasul? Tepuk dada tanya hati. Sucikah hati kita? Murnikan jiwa kita? Teguhkan semangat kita. Wallah hualam, sesungguhnya hanya kita dan Allah yang tahu sedalam mana kasih kita kepada-Nya, kan?

Duhai hati, sabarlah, tabahlah. Wahai semangat, kuatlah. Wahai jiwa, tenanglah. Sekuat mana dugaan yang aku hadapi ini, biarlah kepada-Nya sahaja aku berserah. Dia Maha Mengetahui. Dia Maha Berkuasa. Tak guna berdendam, tak guna membenci, tak guna menyimpan perasaan. Aku bersyukur dilahirkan dan dibesarkan di dalam agama suci ini kerana aku tahu, di saat aku memerlukan kesempurnaan, hanya DIA yang mampu memenuhi. Di saat aku rindukan kasih sayang yang tulus dan suci, hanya di riba-Nya aku temui. Ketika hati ini berkecamuk, merusuh penuh kebencian, Dialah penenangnya. Dan sewaktu perasaan ini sunyi dan rindukan kegembiraan, Dia ada segalanya.

Ya Tuhan, terima kasih kerana mengurniakan aku hati dan perasaan, biarpun adakala aku lupa pada-Mu. Ya Tuhan, terima kasih kerana menguji aku kerana sungguh, ujian-Mu itu mengembalikan aku kepada-Mu.

Betapa bertuahnya aku, betapa beruntungnya aku kerana punyai apa yang aku mahu. Namun, kenapa hati ini masih lagi tidak bersyukur?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts