Thank you so much for following this blog

Thursday, May 14, 2009

Anak..oh...anak

Hari ni on the way hantar anak-anak ke nursery, si abang, Muqri, ternampak sebuah kereta sport yang sangat cantik kat simpang jalan. Dengan penuh semangat, dia kata:

Muqri: Mama, mama tengok kereta tu. Cantik kan?
Aku: Hmm..cantik..abang suka ke?
Muqri: Suka, nanti abang nak beli satu macam tu boleh ke, ma?
Aku: Boleh sayang...tapi nanti abang kenalah belajar pandai-pandai ye
Muqri: Yelah, abang nak pegi sekolah agama lah mama
Aku: Ye sayang, tahun depan mama bawak abang pegi daftar kat sekolah agama ye
Muqri: Mama, nanti abang nak beli kereta cantik dengan umah besar untuk mama tau
Aku: Iye? Betul ke? Abang nak beli untuk mama? Babah?
Muqri: Untuk babah jugak. Abg beli kereta, pas tu abg nak ajak babah naik kereta abg..
Aku: Habis mama, mcmn? Takkan mama duk kt umah je
Muqri: Mama duduk kat belakang , dgn adik..
Aku: ......

Tingginya imaginasi dia, tinggi lagi harapan aku. Bila kenangkan mcmn lah anak-anak aku bila dewasa, rasa takut pun ada. Yelah, nanti dia dah ada kehidupan sendiri, aku takut kalau-kalau mama dan babahnya ini dipinggirkan. Sampai satu tahap aku bagitau dia ' abang, nanti dh besar tinggl dengan mama ye, biar mama jaga cucu-cucu mama ye, abg kawin dgn pilihan mama ye..bla...bla..bla..;. Tah apa lagi aku mengarut kat dia, dia pun just angguk-angguk kepala sambil ternganga-nganga. Hahahaha..teruklah mama ni kan, sayang.

Itu baru cerita pasal sport car. Belum masuk topik dia nak naik jet nak pegi moon. Atau kereta Toyota Alphard tu boleh tukar jadi robot, macam dalam cerita Transformers tu. Atau dia nak belikan adiknya, Zara damia anak patung barbie yang dia nampak dalam katalog Toys'r'us. Huhuhuhu...Ya Allah, tak kiralah bagaimana masa depan anak-anakku di masa hadapan, tapi biarlah iman dan kepercayaannya tetatp pada-MU, Tuhan yang Maha Agung. Amin..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget

Popular Posts