Thank you so much for following this blog

Sunday, April 18, 2010

Krisis Kehidupan... *sigh*



Salam sejahtera kawan-kawan semua,

Hari ni entry zur agak ilmiah sedikit ye, sebab ada segelintir kawan-kawan yang mengadu 1001 masalah pada zur. Zu katakan, zu tak pandai berkata-kata apatah lagi memujuk sebab zu tak berada di tempat mereka, tapi zu akan kongsikan sedikit nasihat melalui blog zur.

Friends, hidup kita ini penuh misteri. Banyak perkara yang tak dijangka dan luar kawalan boleh berlaku, pada bila-bila masa sahaja. Semalam kita ketawa gembira, we take it easy and then today, we found that we cries on something that we not expect happen to us. Bagaimana kita menilainya terpulang pada bagaimana kita menerimanya. Banyak perkara boleh berubah; kerja kita, hati kita, cinta kita, kewangan kita, itu hanya sebahagian kecil krisis kehidupan.

Benar, tak semua yang kita harapkan akan menjadi kenyataan. Ada masanya, begitu banyak halangan dan rintangan yang dilalui, boleh mendatangkan pelbagai kesan dalam kehidupan. Tapi sebenarnya ia terpulang kepada diri kita sendiri. Setiap kali kita menghadapi masalah atau krisis kehidupan, bagi kita itulah penghujung dunia, penamat kehidupan sehingga kita lupa, bahawa itu semua adalah permulaan kepada satu kisah baru dalam kehidupan. Pleaselah, jangan penatkan diri dengan bermurung, bersedih, kecewa, give-up, fed-up sebab sebenarnya banyak lagi perkara lain yang lebih penting dan menguntungkan diri sendiri yang boleh kita lakukan. Kalau putus cinta, tak mengapa kalau kita bersedih, kalau kita menangis tapi jangan jadikan ia satu alasan untuk kita menyekat kegembiraan diri kita. Come on, kalau dia nak tinggalkan you, tell him, go ahead, bukan tak ada lelaki lain yang nakkan you, maybe you boleh dapat yang lebih baik dan 'berbaloi', who's know kawan, itu kerja tuhan.

Menghadapi krisis kehidupan ni, kita kena berfikir secara terbuka dan positif. Banyak jalan keluar yang boleh digunakan, terpulang pada diri masing-masing, jalan mana yang hendak dipilih. Jika kita terima semua ini sebagai satu pengajaran hidup bukan satu hukuman, pandangan kita terhadap masalah itu akan berubah. Trust me, with all these sadness and nonsense things that happen to us, there is the greatest reward to our soul.

Owh, talking about crying, it's okay to cry. It is one of the way to release your stress, help you to feel more calm and peaceful. Yes, i heard that sometimes the greatest way to show our love and care is cry but not all people can understand this. Some people who is 'hati kering' one will said that you are crazy, it will not and never give any effect to their heart and feeling because this type of people will never want to understand. ZERO!. But i loke to say this: the most strong person who cry shows that he/she has the greatest spiritual level and can understand life more, sensitive but still know how to live their best life. So think!!

I hope this entry will give some idea to my friends who always needs my advice. Basically, all these also reminds me that we always need somebody to advice us so that we can face all the life obstacles.


Friends, live well, laugh often and love with all your heart.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts