Thank you so much for following this blog

Monday, April 12, 2010

Be professional lah...Dont Selfish, ok

Salam sejahtera to all friends,

Hari ini, hari yang teramat sibuk dan kelam-kabut. Isnin..hari yang sangat sukar digambarkan keadaannya. It's okay, sudah rutin jadi segalanya setakat ini masih boleh dihadapi dengan senyuman dan penuh ketenangan. Thanks for all friends that always around and made my day. Tapi entry kali ini, zur nak komen sikit fasal sikap tanggungjawab yang perlu ada dalam diri setiap individu, satu sifat yang WAJIB ada dan dipupuk ye, harus belajar bagaimana nak bertanggungjawab di atas setiap tindakan kita, kerana secara sedar atau tidak, ada kalanya, ia akan membawa kesan bukan sahaja kepada diri sendiri, malah kepada orang-orang di sekeliling kita.

Kisahnya, hari ni sebenarnya bukanlah hari yang terlalu teruk buat zur, kerana sesungguhnya ada lagi hari-hari yang lebih teruk dan menyedihkan pernah dilalui, tapi alhamdulillah, syukur kepada Allah yang memberi diri ini kekuatan dan ketabahan, serta kesabaran.Hari ini, sebaik menjejakkan kaki ke office, on je pc and check email, here we go...lots of emails from bosses, engineers and client. Sebabnya? Tugas yang sepatutnya dilunaskan dengan sebaiknya tidak seperti yang diharapkan, janji yang sepatutnya ditunaikan, dilupakan begitu sahaja. Akibatnya? Bukan diri sendiri yang susah, tapi orang-orang macam zur juga lah yang harus menjawap segala-galanya.Tambahan pula yang empunya badan cuti, so no choice, i'm the one who have to answer all these stupid and irresponsibility action to bosses, engineers and CLIENTS. Kalau ikutkan bengang and sakit hati, i just want to ignore all those email but because of professionalism, in the name of Allah, i stepped in bosses office and explain all the queries, and on behalf of that person, i apologies and promise that it wont happen again, insyallah.

Pheww...Kalau kita siapkan kerja dengan sempurna, check dulu segala-galanya before go to the next step, i'm sure this wont happen. Jangan kerana mahu buat kerja 'janji siap', kita lupa about quality of of works. And dont think if we got somebody more senior work with us, we can passed all our responsible to her.I'm not the one who like to scold people, especially my colleagues but like i said, we have to have 'sense of responsive' in ourselves.

Then, if we promise, come on, do it la. Ini bila janji, bukan main lagi, tapi bila tiba masanya, dia ke mana, janji tah ke mana. Adoii, kenapalah ada jugak orang macam ni. Kalau rasa kita tak boleh atau tak mampu nak tunaikan janji kita, cubalah beritahu atau inform kepada orang yang kita sudah berjanji tu. Susah sangat ke to get your mobile phone and sms, that you cant make it? Bukannya you boleh mati kalau mengaku yang you cannot make it kan? Atau boleh terkena sumpahan? Pernah tak dengar, ular menyusur di bawah akar, tak akan hilang bisanya, maknanya kalau kita mengaku kesalahan atau ketidakmampuan kita, itu tidak bermakna akan jatuh maruah dan harga diri kita (mungkin pada sesetengah isu, yes it is, but not when it comes to your promise).

Oh ya, one more ya, dont la be selfish. Dont think that only we are important until we can simply 'transfer the burden on the shoulder' to other people. Remember, it's not only about you, but about other person too. Dalam dunia ni, bukan kerja sahaja yang boleh 'menghidupkan' kita tapi kasih sayang, perhatian dan rasa ambil tahu sesama insan juga amat penting. Sometimes zu tak faham macamana orang boleh terlalu selfish sehingga sanggup menjatuhkan maruah dan memburukkan orang lain, buat orang lain sedih, menangis dsb. Tidakkan dia fikir yang insan tersebut juga adalah MANUSIA, punya hati, ada perasaan. Entah, tak sangka ada jugak orang macam tu dalam dunia ni. Tapi nak buat macamana, memang ada pun :p

So if you love your job, prove it, be professional. Okay, people said i'm workaholic but i dont care, they can say whatever they want but they know, when we need me to help them, i'm always here. They know they can depends on me, but please be professional (again..again..and again). Dont be selfish, if you promise me, make sure i get your word, otherwise this the last that people will trust you.Be responsible person, love all the experience you gain everyday from your work, love your job before you loose it!!!

OKAY?




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts