Thank you so much for following this blog

Monday, August 10, 2009

Release your tension at LUMUT


Salam para viewers, Dalam meniti kehidupan kita yang semakin mencabar ni, elok kalau aku luangkan masa untuk berkongsi info tentang satu tempat yang sempat aku lawati sebelum menularnya wabak H1N1 ni. Actually ini adalan trip family yang ke-2 kali dan personally, aku suka sangat bercuti ke bandar ni, rasa macam balik ke kampung sendiri. Ala, tentu korang tahu bandar Lumut di Perak, dan berdekatan dengan Lumut ni, ada banyak pantai dan salah satu yang famous ialah Teluk Batik.

Ok, kita cerita pasal perjalanan dari KL dulu. Nak ke Lumut ni takdelah jauh sangat, lebih kurang 2 jam perjalanan je dari KL (especially dari umah aku kat Damansara Damai). Perjalanan melalui highway takdelah membosankan sangat, tambahan pulak ada banyak perhentian yang mempunyai banyak kemudahan-restoran, tandas, tempat solat mahu pun stesen minyak. Tapi biasa kitorg teruskan sahaja perjalanan sampai ke Teluk Batik/ Lumut sebab nak cepat.

Di bandar Lumut ni ada banyak deretan kedai/ gerai yang menjual hasil laut-lautan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong, udang kering dan segala macam cenderamata seperti fridge magnet (favorite aku nih), pakaian dan sourvenier yg lain. Bandarnya pun tak besar sangat, so senang nak jalan-jalan. Oh ye, di bandar lumut ni lah terletaknya jeti ke Pulau Pangkor. Masa menyinggah hari tu, sempat bawak anak-anak jalan-jalan kat tepi jeti tu, tengok feri berlepas. Seronok diorang, kebetulan cuaca tidak terlalu panas, dan udara nyaman, buat anak-anak aku leka.

Habis je shopping kat Lumut dan ambil angin , kami bertolak ke Teluk Batik (lebih kurang 30 minit perjalanan dari Lumut). Kat sini, aku melayan anak-anak especially Muqri mandi dan bermain ombak di pantai. Wah, memang seronok, hati pun rasa lega melihat pasir yang putih, mendengar deruan ombak, terasa begitu malas untuk pulang. Selepas puas bermain, kami melepak sambil makan ice-cream (sedapnya). Then selepas beli baju dan sourvenier kat gerai-gerai di tepi pantai tu, kami bertolak pulang ke KL.





Memang seronok dan berbaloi bawak budak-budak kt pantai ni. Pantainya bersih dan belum tercemar, di kejauhan boleh kelihatan kapal milik TUDM belayar di lautan nan luas. Insyallah, kalau berkesempatan dan keadaan mengizinkan, nak bawak anak jalan-jalan kat sana lagi dan bermalam di chalet di Teluk Batik tu.

Jomlah bercuti...

1 comment:

  1. SALAM..KAK..

    KLU SAYA DR AMPANG NK KE LUMUT,NK IKUT JALAN MANA PALING DEKAT N PALING SENNG NK JUMPA?

    SAYA STAY KT BLU BAY RESORT..

    1ST TIME NK PG RAYA KE-3 NI..

    ANYTHING AKAK REPLY KT EMAIL SY JE
    WRITETOAYIEN@YAHOO.COM

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts