Thank you so much for following this blog

Monday, August 10, 2009

H1N1....cepatlah pergi!!


Aku dah tak tahan lagi, aku dah tak boleh bersabar. Penyakit atau wabak berjangkit ni mula mengundang ketakutan yang amat sangat pada diriku. Perlahan-lahan ketakutan ini menguasai diri, membuat aku tidak lena tidur dan makan pun tak berselera. Kerja pun tak boleh nak concentrate. Oh, bimbang pulak kalau terlalu risau nanti memakan diri. Beria-ia nak elakkan demam, tetiba itulah yang dapat, dek kerana rasa tertekan.Sabar..sabar, anggap ini ujian ALLAH tapi dalam masa yang sama kena siapkan diri dengan ilmu pengetahuan supaya kita tidak panik melulu.

Aku nak kongsi sedikit info dengan rakan-rakan pembaca tentang symptom2 H1N1. Dengar cerita hospital-hospital kerajaan dibanjiri mereka yang beramai-ramai datang untuk melakukan ujian saringan H1N1. Ada yang demam sedikit terus ke hospital. Tapi tak boleh juga nak salahkan mereka, siapa yang tidak risau kalau melibatkan nyawa. Aku pun sama, tapi dalam keadaan macam ni, kita harus tidak panik, harus bertenang supaya kita boleh berfikir dengan waras ,logik dan rasional. Selalu dapatkan info terkini dari sumber-sumber yang dipercayai, supaya kita tahu apa yang perlu dilakukan.

Cepat-cepatkan dapatkan rawatan sekiranya anda demam melebihi 38'c diikuti batuk atau sakit tekak, sakit kepala, sakit sendi atau cirit-birit/muntah. Kalau anda selesema atau batuk hanya sedikit, duduklah sahaja di rumah dan elakkan berhubungan dengan orang lain secara total, dan amalkan penjagaan diri yang betul. Jaga adab batuk, dan pakailah topeng muka jika terpaksa melakukan urusan di luar rumah.

Buat ibu-bapa, elakkan bawak anak-anak ke kawasan-kawasan terbuka yang ramai orang mcm shopping kompleks, ekspo atau konsert2. Aku pun sama, hujung minggu baru ni, aku hanya melepak di rumah dengan anak-anak. Sambil tengok gelagat diorang, boleh juga berehat, dapat jimat duit lagi. Oh ya, bagi yang muslim, boleh amalkan doa pengelak penyakit 3 kali pagi dan 3 kali petang.

Kita hanya berusaha, Allah yang tentukan. Kalau kita tak minta, macamana Dia nak bagi kan..sama-samalah kita berdoa semoga wabak ini cepat beransur pergi dan keadaan kembali pulih seperti sedia kala. Kesian anak-anak kita....

*Hidup ini susah tapi kita harus tabah untuk menghadapi segalanya. Selalu ingat adanya Allah yang Maha Berkuasa, yang melindungi kita semua- Terry Scully, sahabat alam maya yang tidak pernah dikenali.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget

Popular Posts