Thank you so much for following this blog

Monday, May 3, 2010

Ciuman untuk anak-anakku..

Salam sejahtera to all my friends,
Monday morning starts as usual. But luckily, because i came to work yesterday (yes..yesterday is S.U.N.D.A.Y), so many things settle. Oh ya, while resting my mind, i found one interesting article, this is suitable to all moms and dad too. Read this:
Keistimewaan yang bakal diperoleh apabila anak-anak anda boleh digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga


Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah.
Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga.

Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan,tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.
Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.

Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama.Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.

Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata;"Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium." Sabda Nabi SAW; "Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi."

Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima.Rasulullah pula, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa

Ini sesuatu yang menarik tentang mendahulukan anak perempuan:

 Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail

Seorang lelaki bertanya; "Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti?
Jawab baginda; "Berbaktilah kepada ibu bapamu."
Kata lelaki itu lagi; "Ibu bapaku sudah tiada lagi."
Sabda Nabi SAW; "Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu."

Good...so every single kiss i gave to my prince and princess, Allah will give me 'pahala' for that. Alangkah beruntungnya orang-orang yang punya anak, tapi ada juga yang tak bersyukur, anugerah ALLAH dibuang sewenang-wenangnya. Sesungguhnya benarlah, dalam setiap manusia itu punya sifat haiwan, dan dalam setiap haiwan itu punya sifat manusia, jadi apa yang membezakan mereka? Itulah A.K.A.L
Fikirkanlah....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts