Thank you so much for following this blog

Wednesday, May 2, 2012

Teladan dari cupcake

Assalamualaikum...

Sejak akhir-akhir ni, minat untuk baking-membaking semaki membara-bara. Dan dalam pada itu dah beberapa adunan menjadi santapan cik tong sampah. Mak kata dulu masa dia mula-mula belajar buat donut pun sama, tapi at least, mak campak ke tanah, ayam yang kenyang tapi aku campak dalam tong sampah, semut yang datang.

Punyalah tension sebab asyik tak menjadi, nasib baik encik husband bagi semangat. Sesekali buat kek, menjadilah juga tapi plain je, so buka youtube and search for kek pelangi. Bersemangatlah aku bake one more kek dan ikut step yang diorang tunjuk untuk dapatkan rainbow vanilla cake. Tapi bila dah masak, bak kata pengomen tetap kat fb, dah mcm span sabuh basun pinggan daa. Bengong...

Ok..ok, berbalik pada kisah cupcake ni tadi. Punyalah frust sebab asyik tak gebu je cupcake aku, so aku pun call lah 999 utk bantuan. Eh, bukan, makcik aku yang stay kat selayang. Asyik telan airliur je tgk cupcake yang dia tayang kat fb, so aku pun call lah, cite hal yang sebenar. Ok set, ahad petang aku datang ke rumah dia

Hahaha...sampai kat rumah dia, selepas bersingsing lengan menghabiskan lauk pauk yang ada, maka bermulalah operasi. Dah macam CSI dah, duk mengkaji awatlah cupcake aku tak jadi-jadi. Maybe sebab tepung la, bakar tak betulla, tapi aku yakin sebab sukatan adunan tu, tak berapa nak tepat. Plus aku ambil resepi dari internet then buat, tak ada mintak tunjuk ajar sesiapa. Orang kata belajar tanpa guru ibarat berguru dengan syaitan...hehehe, entahlah, tapi yang aku tahu aku memang akan buat sampai jadi.

Makcik mengajar aku dengan sabar. Diberinya resepi basic yang sangat senang nak diikut. Dia mengajar aku step-by-step. Dan tadaaaa....inilah hasilnya.

Vanilla cupcake....oh, engkaulah idaman hati
Terima kasihlah mokde, menjadi jugak akhirnya. Muhammad dengan Zara makan memang tak ingatlah tapi aku tahu cupcake aku ni sedap sebab encik husband makan sampai 5 biji. Pasal apa aku yakin? Sebab cik abang aku ni bukan peminat makanan manis-manis ni, so kalau dia makan banyak macam tu, maknanya sedap lah tu...hihihih. Siap kasi komen lagi "ha, ini baru betul, tak berminyak, tak liat, gebu"...amboi, dah mcm chef wan je. hihihihi

Orange choc cupcake
Syukur alhamdulillah, seronok sangat. Aku namakan cupcake aku yang pertama ni sebagai cupcake teladan. Banyak perkara yang cupcake ni ajar aku teladan hidup. Belajar erti sabar, erti putus asa dan bangun semula, erti semangat juang, macam-macam lagi lah. Tapi yang aku pasti, dimana ada kemahuan pasti ada jalan. Ala, kalau orang tak cakap macam tu, masakan pokok bergoyang kalau x ada angin kan kan kan (walaupun susunan peribahasa tu tak berapa nak betul, rasanya korang faham).

Tapi aku tak berani nak ambil order, okay. Korang jangan tanya aku, belum berani lagi. Banyak lagi yang aku kena perbaiki. Dan aku kena cuba dulu kt rumah, nanti kalau okay, bolehlah aku terima tawaran emak kat kampung untuk sponsor big oven dan flour mixer yang canggih giler tu. Tunggu ya, sabar dulu...hehehe

Korang, Pas ni ada cerita best, nnti aku share dengan korang ye. Sampai sini dulu, assalamualaikum



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts