Thank you so much for following this blog

Thursday, May 3, 2012

Old skool punya cerita


Dah tiba time pulang...

Dah petang-petang ni teringat family kat kampung. Tweet..tweet, nama penuh ialah Kg Lipat Kajang Darat. Bukan..bukan yang kat melaka tu, kat Pahang. Rindu..kalau dulu time-time macam ni kami 7 beradik berkumpul dengan mak dan abah sambil makan cekodok pisang dan air nescafe. Meriah sebab walaupun hampir tiap2 hari makan cekodok pisang tapi disebabkan makan ramai-ramai, berebut-rebut sambil bergurau, semua pun sedap.

Bila dah senang sikit, abah belikan tv. Time tu tv3 baru je nak cerah line nya, kang kejap2 berbintik2, bunyi bising. Abah pun datang betulkan arial, tak puas hati lagi, panjat atas bumbung, betulkan arial kt atas sambil kami adik-beradik tukang inform bila gambar dah nampak clear. Ah seronoknya, time tu tengok gaban, suria perkasa hitam pas tu ada cite favorite aku, yang cite budak perempuan main bola tampar tu, cun namanya, suka buat summersault (betul ke ejaannya)

Aku paling close dengan angah, adik yang nombor dua, maybe sebab perbezaan umur tak begitu ketara then kami membesar bersama-sama, maka kami agak rapat, hinggalah sekarang. Kamilah yang selalu bangun awal pagi membantu emak di dapur. Aku tukang goreng kuih, masak sambal nasi lemak dan angah tukang bungkus-membungkus. Kalau hari sabtu, lepas mak pergi meniaga, kami sambung tidur sampailah abah balik menoreh jam 11 pagi. Abah yang kejutkan kami, sebab suh buatkan nescafe panas. Bangun je aku terus kemas dapur, memasak, uruskan adik-adik dan sebagainya manakala angah bahagian kemas-mengemas. Dia memang cekap mengemas. Awas, siapa yang bangun lambat, dia akan pasang tali dikeliling tilam dan letak tanda "Orang Kurang Upaya". Hahahaha...kalau dia menyapu pulak, janganlah nak pijak-pijak sampah yang dah disapu, sure kaki kena libas dengan penyapu. Bila ditanya, dia kata "mak suruh".. Ye ke mak?

Kalau malam minggu, adalah malam kami akan berjaga sampai pagi. Tak ada buat apa-apa, melainkan berborak sambil bermain dengan kucing-kucing kami. Indahnya masa tu, tidur dengan adik-adik manakala kucing-kucing kami ada di setiap ruang antara kami di atas katil. Aku selalu berkongsi cerita dengan angah, aku bagitau dia yang aku nak belajar rajin-rajin, jadi orang berpelajaran dan keluar dari kesusahan hidup waktu itu (Hmm, walaupun susah alangkah manisnya waktu itu). Seronoknya bercerita, bergossip sampai ayam berkokok. Bila ayam berkokok, baru sedar yang pagi dah hampir menjelma. Seronoknya...Aku ingat lagi, aku selalu beritahu angah yang aku nak merantau, nak melihat negara orang. Aku nak bekerja, dapat gaji yang bagus supaya aku boleh beli apa sahaja yang aku mahu dan idamkan sejak kecil. Angah tahu segala-galanya..dia sentiasa tahu. Angah, you are always my bestfriend ever. I love you with all my heart.


And at this moment, i miss her so much...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts